fbpx

Dat is het vandaag en ja, daar wil ik natuurlijk iets over zeggen. 😊

Als organizer en werkplek trainer vind ik een opgeruimd bureau belangrijk om je werk goed en georganiseerd te kunnen doen..

“Hoezo”, hoor ik je denken: “Ik weet precies waar alles ligt”. “Dit is mijn systeem”. “Opruimen doe ik straks wel.”

Nou, dat is helaas niet zo. Ondanks dat sommigen denken dat er een “systeem” in zit, blijft het chaos en veroorzaakt het, soms dus onbewust, onrust in je hoofd.

Wat ik in mijn opleiding tot Professional Organizer heb geleerd is dat een stapel papier op je bureau een stapel uitgestelde beslissingen is. Je legt iets aan de kant omdat je er nogeen keer iets mee moet”.

Als er een grote stapel “ik moet hier nog een keer iets mee” ligt, dan geeft dat onrust omdat het in je hoofd blijf rondzingen. Onbewust ben je steeds bezig met die stapel.

Hoe dit te veranderen? Door tijd vrij te maken om de stapel aan te pakken.

  1. Blok tijd af in je agenda om dit te doen. Doe het niet zomaar tussendoor, want je hebt echt je aandacht wel nodig. Blok ook niet te weinig tijd af, want het kost meer tijd dan je denkt. Is dit verloren tijd? Nee, zeker niet, want je gaat beslissingen nemen, acties vastleggen en hiermee creëer je duidelijkheid en verdwijnt de onrust.
  2. Pak het eerste papier en bekijk wat het is en wat ermee moet gebeuren. Leg vast, op papier of digitaal:
    1. wat ermee moet gebeuren
    2. wie het moet afhandelen
    3. wanneer het klaar moet zijn
    4. hoeveel tijd het gaat kosten

Deze stappen doorloop je voor elk papier/document.

Zo krijg je een helder beeld van wat je to-do’s zijn, welke je zelf dient af te handelen, welke je kunt uitbesteden en hoeveel tijd het gaat kosten. Deze tijd kun je in je agenda afblokken zodat je hiermee weer rekening kunt houden in je planning.

Als je dit bijhoudt, hoeft het helemaal niet veel tijd te kosten.

Overzicht, heerlijk toch?!

Dus: aan de slag!

Lukt dit jou niet alleen? Heb je vragen hierover? Wil je meer weten? Stuur me dan een mail via info@burolentemorgen.nl

Succes!