fbpx

Eén van de oorzaken van werkstress is: teveel focussen op wat er verkeerd gaat.

“Ik heb het druk” lijkt de norm geworden. Hierdoor verschuift de focus van wat goed gaat naar wat niet is gelukt. Er ontstaat een negatieve flow, waarin medewerkers steeds vaker ontevreden naar huis gaan. “Want het is weer niet gelukt om de hele to-do lijst af te werken”. Terwijl er zoveel wel is afgerond. Meer oog voor wat wel is gelukt en meer complimenten naar elkaar kunnen helpen.
Bron: duurzameinzetbaarheid.nl

Een confronterend stuk, maar helaas waar. Nog enkele tips die ook kunnen helpen:
1. Geef je dag een “kop en een staart”. Start de dag met het bekijken van je planning en prioriteren van je taken.
2. Reflecteer aan het einde van elke werkdag. Wat ging er goed, wat kan ik morgen anders doen. Ruim op en rond af.
3. Schuif to-do’s waar je niet aan toegekomen bent door naar de volgende dag of een ander moment. Zo sluit je je dag met een goed gevoel af.

Stel jezelf eens de volgende situatie voor:

Je komt ’s ochtends uitgerust binnen op je kantoor. Het is er schoon en licht. Je bureau is opgeruimd. Er staat een bakje met to-do’s en als je je PC opstart zie je in je digitale agenda een duidelijk overzicht van je taken en afspraken die dag. In je mailbox zitten enkele nieuwe mailtjes. Met een rustig en prettig gevoel start je je werkdag. Je behandelt je mailtjes en je to-do’s. Je komt je afspraken na en hebt tijd voor meerdere telefoontjes. Aan het einde van de dag is je inbox leeg en heb je de planning voor morgen klaar. Je kunt met een gerust gevoel naar huis omdat je weet wat er afgerond is vandaag en omdat je precies weet wat je morgen moet doen.

ONWERKELIJK? Nee toch? Dit kan echt. Sterker nog, ik vind dat dit voor iedereen zo zou moeten zijn. Het is namelijk echt wel haalbaar. Hoe? Daar kan ik je meer over vertellen en ik kan je er ook bij helpen. Neem contact met me op als je meer informatie wilt.